Michal Singr, Nazeleno.cz |
12.4.2012 |
Myslete na přírodu a čerpejte na benzinkách zelená paliva. Potřebujete sice víc litrů, ale ušetříte na daních a pojedete levněji. Také zamoříte méně vzduchu. Biopaliva u nás prodává už téměř dvě stě pumpařů. Přestavba auta stojí asi šest tisíc korun.
Biopaliva tankujeme do nádrží aut vlastně všichni. Alternativní pohon má svá pozitiva: snižuje spotřebu fosilních zdrojů a je také levnější. Odpůrci ale tvrdí, že zelené nafty nebo benzinu potřebujeme do nádrže víc a palivo je méně výhřevné.
Běžný benzin obsahuje do pěti procent bioetanolu, nafta asi sedm procent metylesteru řepkového oleje (MEŘO). Bez biosložky mohou být pouze automobilové benziny Super plus s oktanovým číslem vyšším než 98, benzin Special s oktanovým číslem 91, prémiové typy motorové nafty a arktická motorová nafta. Na stojanech pump je většinou najdeme pod obchodním označením. Některé firmy ale přidávají biosložku i do těchto paliv. Chtějí totiž splnit povinný podíl bioložky v objemu paliv, jak jim nařizuje zákon. Přesné údaje o kvalitě čerpaného paliva by měla vědět obsluha benzinky.
Jsou biopaliva jen módním výstřelkem? Lidé z firmy Shell, která je jedním z největších prodejců biopaliv na světě, si to nemyslí. „Biopaliva jsou oblastí, na kterou se Shell zaměřuje a investuje do jejich vývoje,“ potvrzuje Petr Šindler ze Shellu a dodává, že otevřený prostor vidí zejména v biopalivech druhé generace. V České republice však tato firma zatím zavedení biopaliv na trh neplánuje.
Biopaliva podporuje také Unie, která chce dále bojovat s emisemi a podporovat využití obnovitelných zdrojů energie. Recept jak zvýšit podíl bioložky v palivech vítá i Agrární komora České republiky.
"Vzhledem k průměrnému stáří aut se zážehovým motorem, musí být do roku 2018 na českém trhu zhruba pět procent benzinu s obsahem bioetanolu," uvádějí zástupci společnosti ČAPPO. Podle nich ale používání směsí s vyšším obsahem biosložky způsobí, že řidiči budou muset vyměnit starší auta za nová. Odhadují tedy, že u nás budou ještě minimálně dvacet let řidiči tankovat převážně fosilní paliva.
Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu říká, že průměrný věk vozidel u nás se od roku 1999 drží mezi 13 a 14 lety. Z tohoto hlediska je Česko v žebříčku mezi Srbskem a Rumunskem. Například v Německu je průměrné stáří auta osm let. A právě němečtí řidiči mají na pumpách benzin s obsahem deseti procent biometanu už dnes. Stáří aut je ale podle předsedy České technologické platformy biopaliv Leoše Gála jiné téma. Domnívá se, že starší auta jsou naopak robustnější a odolnější než moderní TDI systémy.
Co tedy vlastně jsou ta biopaliva? Může to být směsná motorová nafta s obsahem 30 % FAME/MEŘO. Ta je označena jako SMN 30 nebo čistá bionafta, B100.
Místo benzinu lze tankovat bioetanol E85, tedy palivo skládající se z 85 % etanolu a 15 % benzinu. Zákony připouštějí jako palivo také čisté rostlinné oleje. V Evropě je k dostání pouze biopalivo první generace, za oceánem jsou již o poznání dále. V Evropě řidiči tankují SMN 30 nebo B100 do moderních naftových vozidel, osobních i nákladních, ve Francii jezdí na SMN 30 Renault.
Použití biopaliv podporují české projekty i Unie. Foto: Martin Singr
"U nás se zákazníci tohoto paliva trochu bojí," míní Jiří Trnka ze Sekce kapalných biopaliv v Českém sdružení pro biomasu CZ Biom. Není ale proč, stačí dodržet pár pravidel. Auto s bionaftou v nádrži by nemělo stát delší dobu v garáži, obzvláště v zimě. U starších vozů je navíc potřeba kontrolovat, případně vyměnit gumové těsnění a hadice, olej a palivové i olejové filtry.
Podle testů, které provedli němečtí vědci, nemá E85 nebo SMN 30 žádný negativní vliv na motory. Použité palivo ale ovlivňuje jeho výkon. „Někdo jezdí i na čistý olej, což je možné. Hodnoty emisí se nezvyšují. Nicméně spalování je nedokonalé a spaliny mají mutagenní charakter,“ soudí o zeleném benzinu předseda České technologické platformy biopaliv Leoš Gál.
Pro typ E85 je nejlepší auto přestavět nebo přidat řídící jednotku. Nebo mohou zákazníci koupit auto typu Flexifuel (FFV). Do upraveného auta se dá načepovat klasický benzin, není třeba se bát, že palivo E85 poškodí vůz. Tato auta nabízejí hlavně americké automobilky, třeba Ford. Z evropských firem můžeme jmenovat skandinávské výrobce, Renault nebo Škodu.
Úprava řídící jednotky je podle Vladimíra Stupavského z CZ Biom snadná záležitost. Cena včetně montáže se pohybuje mezi třemi a šesti tisíci korunami. Auta typu Flexifuel nebývají výrazně dražší. Některé automobilky tuto nadstandardní výbavu nabízejí jako bonus a zákazníci za ně platí stejně jako za běžná auta. „Za variantu Flexifuel klient jinak platí zhruba do deseti tisíc korun,“ říká Stupavský.
Typ E85 českým řidičům nabízí 165 stanic. Typ SMN 30 či B100 lze sehnat na dvou stovkách míst. Zákazníkům se ale zelené palivo nehledá lehce. Bionafta má totiž hned několik obchodních názvů. „Člověk se v tom ztrácí a kolikrát neví, co tankovat,“ potvrzuje Trnka ze Sekce kapalných biopaliv.
Řidiči jistě ocení i levnější jízdu. "Běžná paliva jsou bez daňové úlevy. U paliva E85 se platí spotřební daň jen za fosilní složku," uvádí materiály firmy ČAPPO. Díky tomu jsou biopaliva levnější než klasická. Navíc řidiči, kteří používají zelená paliva nemusejí platit silniční daň.
I když není možné slibovat tyto výhody do budoucnosti, jedno je jisté: biopaliva budou vždy levnější než konvenční paliva. Podle Stupavského uživatelé navíc neplatí peníze za distribuci, výrobci bionafty a biobenzinu jsou většinou místní. „Pokud by cena biopaliv převýšila cenu fosilní nafty nebo benzinu, zákazníci nemají důvod je kupovat. A výrobci biopaliv to dobře vědí,“ odhaduje Stupavský z CZ Biom.
Kolik vlastně za plnou nádrž zaplatíme? Dražší biopaliva prodávají pumpaři ve velkých městech a na dálnicích. Cena SMN 30 se pohybuje okolo 32,90 korun za litr, litr B100 stojí zhruba 30,90 korun a E85 okolo 26 korun.
Existují i negativa. Je třeba říct, že biopaliva mají menší výhřevnost než fosilní paliva. A zvyšují spotřebu auta asi o půl litru na sto kilometrů. Kritici také upozorňují na to, že biopaliva zvyšují ceny za potraviny.
Zástupci CZ Biom ale říkají, že v Evropě existuje dostatek zemědělské plochy pro potravinářství i výrobu biopaliv. Jen u nás je asi milion hektarů volné zemědělské půdy, na které by mohly růst energetické plodiny. Uvádějí také, že výroba biopaliv nemůže být energeticky negativní ani mít vyšší emise než má spalování fosilních paliv. Pěstitelé, výrobci i distributoři nyní musí dokázat, že při použití prodávaného paliva vzniklo méně emisí oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu. I když se započítají emise uvolněné do ovzduší při výrobě a dovozu. Tato úspora musí letos být minimálně 35 %, v roce 2017 50 % a v roce 2018 dokonce 60 %.
Energetika.cz 2024 © Všechna práva vyhrazena Provozovatelem toho serveru je Ekowatt.
Původní Webdesign & engine navrhl TrPe - Lucifer.czPřestavba a správa LMsoft